Zakendoen in Spanje? Een goede voorbereiding is het halve werk! Verdiep je in de Spaanse zakencultuur en zorg ervoor dat cultuurverschillen je niet in de weg staan.
Spanje, het land van zon, siësta, tapas en mañana, mañana. We weten allemaal dat de Spaanse cultuur erg verschilt van de Nederlandse. Ook op het gebied van zakendoen zijn de cultuurverschillen groot. Om in dit Zuid-Europese land succesvol te kunnen ondernemen is het van cruciaal belang je van tevoren te verdiepen in de Spaanse zakencultuur. Als je goed voorbereid bent zullen deze verschillen geen belemmering zijn. Waar moet je rekening mee houden als je gaat zakendoen in Spanje?
Regionale verschillen
Als je gaat zakendoen in Spanje is het belangrijk om te weten dat dé Spaanse cultuur niet bestaat. Elke regio heeft ook zijn eigen cultuur. Spanjaarden ontlenen hun identiteit voor een gedeelte aan de regio waar ze vandaan komen. De culturele verschillen tussen de regio’s zijn groot. Ook op zakelijk gebied. Zo gaat het zakendoen in het zuiden over het algemeen gemoedelijker en informeler dan in het noorden. Het is daarom belangrijk om je niet alleen te verdiepen in Spanje in het algemeen. Zorg ervoor dat je ook goed geïnformeerd bent over de gewoontes van de regio waarin je zaken gaat doen. Dit geldt ook voor de taal. Behalve dat er in Spanje Spaans wordt gesproken, bestaan er verschillende regionale talen, zoals het Catalaans in Catalonië en het Baskisch in Baskenland.
Spreek een woordje Spaans
Spanjaarden staan niet bekend om hun uitgebreide talenkennis. Ga er vooral niet van uit dat je Spaanse zakenpartner goed Engels spreekt. In tegenstelling tot de meeste Noord-Europese landen zijn er in Spanje weinig mensen die het Engels goed beheersen. Daarnaast communiceren Spanjaarden bij voorkeur in hun eigen taal. Neem daarom vooraf de tijd om wat Spaans te leren. Dit zal zeker gewaardeerd worden door je Spaanse zakenpartner en je zult hiermee meteen een streepje voor hebben. Daarnaast is het verstandig om een tolk in te schakelen als je zelf niet zo goed Spaans spreekt. Dit is heel gebruikelijk in Spanje. Tot slot is het raadzaam om je website, brochures en ander informatiemateriaal in het Spaans aan te bieden. Hiermee maak je jezelf toegankelijker voor de Spaanse markt.
Communicatie: houd het persoonlijk
In Spanje heeft men liever verbaal dan schriftelijk contact. Het is voor Spaanse zakenmensen vaak niet vanzelfsprekend om een mail te beantwoorden. Zie het dus vooral niet als een belediging als je geen reactie krijgt. Neem altijd even telefonisch contact op als je iets wilt bespreken of maak een afspraak voor een ontmoeting. Spanjaarden hechten namelijk veel waarde aan persoonlijk contact. Het is in Spanje gebruikelijk om iemand eerst persoonlijk te leren kennen voordat er zaken worden gedaan.
Eten, drinken en zakendoen
In het dagelijks leven van de Spanjaarden spelen eten en drinken een belangrijke rol. Er wordt veel meer tijd voor uitgetrokken dan in Nederland. Daarnaast hechten Spanjaarden veel waarde aan het opbouwen van een persoonlijke relatie. Zakelijke afspraken vinden in Spanje daarom vaak plaats tijdens de lunch. Dit is de belangrijkste en meest uitgebreide maaltijd van de dag en vindt meestal plaats tussen 14.00 en 16.00. Op die manier neemt men de tijd om elkaar te leren kennen voordat er daadwerkelijk zaken worden gedaan. Heb dus geduld als het gaat om het opbouwen van een zakenrelatie en het maken van zakelijke afspraken. Spanjaarden nemen de tijd voor het maken van een belangrijke beslissing en zullen dit pas doen wanneer ze volledig vertrouwen hebben in hun zakenpartner.
Punctualiteit: een breed begrip
Spanjaarden staan er in Nederland om bekend niet altijd even punctueel te zijn. Dit is echter niet altijd terecht. In Spanje wordt het begrip punctualiteit simpelweg anders geïnterpreteerd dan in Nederland. Het is belangrijk om een afspraak een paar dagen van tevoren nog eens te bevestigen. Pas dan is de afspraak definitief. Ook het tijdstip is een rekbaar begrip. Terwijl jij als echte Nederlander natuurlijk precies op de afgesproken tijd aanwezig bent, komt een Spanjaard gerust een kwartier eerder of later.
Trend: e-commerce in Spanje
De Spaanse e-commercemarkt is de afgelopen jaren hard gegroeid en ook de economie zelf zit weer in de lift. Momenteel heeft Spanje de op 3 na hoogste online marktomzet van Europa en de verwachting is dat het aantal Spaanse online kopers de komende jaren blijft groeien. Bovendien koopt de online Spaanse consument relatief veel buitenlandse producten online. Dit maakt online zakendoen in Spanje voor jou als Nederlandse ondernemer erg interessant. Ook op het gebied van e-commerce zijn er verschillen tussen Nederland en Spanje. Zo wordt er in Nederland veel betaald via iDEAL, maar maakt men in Spanje vooral gebruik van creditcards of Paypal. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met verschillen in verzendkosten binnen Spanje. De verzendkosten zullen voor bijvoorbeeld de Canarische Eilanden hoger zijn dan voor het Spaanse vasteland. Om als Nederlander succesvol te kunnen zijn op de Spaanse e-commercemarkt is het vooral erg belangrijk om je website en ander informatiemateriaal aan te bieden in het Spaans. Zorg er daarbij ook voor dat je de website aanpast aan de behoeften en verwachtingen van de doelgroep. Op die manier maak je de website toegankelijk voor de Spaanse consument en zal je zakelijke avontuur in Spanje een succes worden! Wil jij ook je website of webshop laten vertalen? Neem vrijblijvend contact met ons op.