Wist je dat 71% van de wereldwijd ondervraagde consumenten reviews belangrijk vindt? In Nederland bedraagt dit percentage 51%. Dit blijkt uit het onderzoek “The Rating Economy” van Simon-Kucher & Partners (2019). Voor dit onderzoek werden 6375 consumenten in 23 landen ondervraagd. Maar waarom zijn reviews eigenlijk zo belangrijk?
Vertrouwen creëren
Google is meestal het eerste punt van contact dat potentiële klanten hebben met uw bedrijf. Op Google is ook te zien hoe anderen denken over uw bedrijf. Reviews zijn vooral belangrijk voor het creëren van vertrouwen. Zo is uit onderzoek gebleken dat 82% van de ondervraagden online reviews vertrouwt als persoonlijke aanbevelingen. Daarnaast zou 25% meer willen betalen na het lezen van positieve reviews. Consumenten zijn vaak sceptisch als ze het bedrijf niet kennen. Als ze van plan zijn een product of dienst bij dit bedrijf te kopen zoeken ze vaak van tevoren reviews op. De reviews dienen als een betrouwbare bron die de onzekerheid bij aankoopbeslissingen van consumenten wegneemt. Bedrijven met Google reviews hebben gemiddeld 25% meer kans op een conversie dan bedrijven zonder reviews. Een ander voordeel aan Google reviews is dat ze weergegeven worden naast uw vermelding op Maps en Zoeken. Dit straalt vertrouwen uit naar (potentiële) klanten.
Reviews zorgen voor content
Als je reviews plaatst op je website, zorgt dit natuurlijk voor extra content en zoekwoorden. Ook als de reviews niet op je eigen website staan, ziet Google dit als content. De externe website kan scoren met de zoekwoorden die ook op jouw website vermeld staan, dit heeft als voordeel dat de pagina waarop de reviews staan meer waarde krijgt. En dit houdt in dat de link van die website naar jouw website zwaarder meetelt. Door een beter linkprofiel zal jouw website stijgen in de Google ranking.
Inzicht krijgen in de bedrijfsvoering
Door klanten reviews te laten schrijven, krijg je inzicht in de bedrijfsvoering van je bedrijf. Dit helpt je om nieuwe doelen te formuleren en te kijken welke punten er verbeterd kunnen worden binnen het bedrijf.
Een negatieve review, en nu?
Je ziet dat er een negatieve review is geplaatst over jouw bedrijf of product, wat doe je dan? Verwijderen of niet? Als het aan ons ligt is verwijderen zeker geen optie. Deze negatieve review kan namelijk ook nuttig zijn als je het goed aanpakt. Een klacht is een kans. Door contact op te nemen met deze klant kan de klacht opgelost worden. Als de klant tevreden is over de manier waarop de klacht is opgelost, kan hij een positieve review achterlaten. Het is beter als er ook af en toe negatieve beoordelingen achtergelaten worden. Zo kan de potentiële klant zien hoe er met klacht om wordt gegaan en of deze naar tevredenheid van de klant is opgelost. Bij een goede afhandeling straalt dit vertrouwen uit.