E-commerce. Dit is een begrip dat inmiddels niet meer weg te denken is uit onze samenleving. Hedendaags zie je door de vele webwinkels het bos niet meer. Steeds worden er weer nieuwe manieren gevonden door bedrijven om de consument te bereiken. Van online advertenties tot gepersonaliseerde aanbiedingen en talloze andere methoden. Dit blijft zich alleen nog meer verder ontwikkelen. Wat zijn momenteel de trends omtrent e-commerce en wat kunnen we verwachten in de toekomst? In deze blogpost worden de, volgens ons, meest belangrijke trends en ontwikkelingen op een rijtje gezet.
-
Personalisatie
Eén van de grootste trends van 2019 op het gebied van e-commerce is personalisatie. Hoe vaak krijg jij bijvoorbeeld een mailtje waarin jouw naam in de aanhef vermeld staat? Dit was jaren geleden wel anders. Dit komt voort uit het feit dat de consument het steeds belangrijker vindt om gezien te worden en persoonlijk benaderd te worden. Uit onderzoek is gebleken dat personalisatie bij 86% van de ondervraagde consumenten impact heeft op hun aankoop. Tevens geeft 25% aan dat personalisatie zelfs een aanzienlijke invloed heeft op hun aankoop. Personalisatie zie je overal terugkomen. Een mooi voorbeeld van een webshop die gebruik maakt van personalisatie is ABOUT YOU. ABOUT YOU is één van de meest groeiende webwinkels ter wereld, met een bedrijfswaarde van meer dan 1 miljard dollar en gemiddeld 5 miljoen actieve klanten per maand. ABOUT YOU focust zich volledig op personalisatie, inspiratie en mobile shopping. Hiermee spelen zij gelijk in op een andere trend: mobile shopping. De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om online producten aan te schaffen.
-
Same day delivery
‘Vandaag besteld, morgen in huis’, dat is een term die door veel e-commerce bedrijven gehanteerd wordt. Tegenwoordig moet alles steeds sneller en efficiënter. Zo is er ook de verwachting dat binnenkort steeds meer bedrijven gebruik zullen gaan maken van same day delivery: ‘vandaag besteld, vandaag in huis.’ Een voorbeeld van een bedrijf die dit al jaren doet is Amazon. Amazon gaat hier zelfs nog een stapje verder in en is begonnen met het testen van drones voor hun bezorging. Het doel van Amazon hierbij is om pakketjes binnen 30 minuten bij de klant te kunnen bezorgen. Ongetwijfeld zullen we in de toekomst steeds bekender worden met het begrip same day delivery.
-
Videomarketing
In plaats van foto’s wordt er tegenwoordig steeds meer gebruik gemaakt van video’s. Dit zien we momenteel voornamelijk bij e-commerce bedrijven die kleding verkopen. En dit is ook niet heel gek, want een bewegend beeld laat natuurlijk veel meer zien dan alleen een foto. Een foto kan soms misleidend zijn waardoor een kledingstuk er in werkelijkheid heel anders uitziet dan op een foto. Aan de hand van een video kan de consument beter inschatten hoe een kledingstuk er in de praktijk uit zal zien. Een bedrijf die deze vorm van marketing goed gebruikt is het Britse bedrijf ASOS. Hiermee zorgen zij ten eerste voor een betere online shop ervaring en verkleinen zij tevens de kans op retournering.
-
Augmented Reality en Virtual Reality
Een trend die aansluit op videomarketing is Augmented Reality en Virtual Reality. Met deze technologie wordt het voor de consument mogelijk om producten op een hele nieuwe manier te beoordelen. Augmented Reality (AR) is een technologie die realiteit verbindt met virtuele objecten. Zo kan er aan de hand van AR bijvoorbeeld een virtuele paskamer gecreëerd worden. Ook kan AR gebruikt worden om bijvoorbeeld een bankstel in een Augmented versie van je woonkamer te visualiseren. Een bedrijf die hier al gebruik van maakt is IKEA. In de Place app van IKEA kunnen items gescand worden om zo je huis virtueel in te richten. Lenskart, een brillen platvorm, maakt het voor gebruikers mogelijk om een bril uit te testen door middel van 3D beelden.
-
Voice search
Ook voice search zal naar verwachting steeds belangrijker worden op het gebied van e-commerce. Voice search is simpelweg het gebruiken van je stem om een zoekopdracht in te dienen in plaats van het gebruiken van je toetsenbord. Dit wordt gedaan door middel van smart speakers en voice assistants, denk hierbij bijvoorbeeld aan Siri en Alexa. Voice search zal in de toekomst een belangrijke rol spelen omtrent SEO (search engine optimalisation). Zo heeft in Amerika al 1 op de 4 huishoudens een smart speaker en bestaat naar verwachting in 2020 de helft van alle zoekopdrachten uit spraakopdrachten. Volgens Google is dit in Amerika momenteel al 20%. Tevens gebruikt bijna driekwart van de mensen die in het bezit zijn van een smart speaker of voice assistent deze al op dagelijkse basis.