Om ons verder te verdiepen in de wondere wereld van SEO leek het ons een goed idee om wat extra kennis op te doen. En wie heeft er nou meer SEO-kennis dan een SEO specialist? Na wat zoeken en Googlen kwamen we terecht bij Corrie Heslinga. We namen contact met haar op en vroegen haar of ze misschien wat tijd had voor een interview. Zij stond hier positief tegenover en een week later hadden we haar aan de telefoon:
We vroegen Corrie of zij ons wat meer kon vertellen over de verschillen tussen de SEO van nu en die van twee jaar geleden.
“Jazeker. Het belangrijkste verschil is dat je ‘vroeger’ nog trucjes uit kon halen als SEO specialist om hoger te komen in Google. Deze trucjes balanceerden echter soms wel op het randje. Google liet dat toen nog toe. Nu is het echter zo dat Google veel meer naar de inhoud en relevantie van een site kijkt. Er wordt dus meer belang gehecht aan de waarde van de content. Aan de slag gaan met content marketing wordt dus steeds belangrijker.”
En hoe zit het eigenlijk met linkbuilden? Linkbuilden op startpagina’s bijvoorbeeld, heeft dat zin?
“Nee. Het plaatsen van linkjes op startpagina’s is vrij riskant. Google hecht hier namelijk geen waarde aan. Jouw linkje op zo’n pagina is niet alleen lastig te vinden voor Google, maar ook voor je klanten. Want hoezo zou iemand er op klikken? Er staan vaak zoveel linkjes op zo’n pagina. Vaak te veel om je te kunnen onderscheiden. Het beste is om te linkbuilden met enige content. Zorg ervoor dat je relevante informatie voor zowel linkpartners als klanten kunt aanbieden.”
Ten slotte hebben we het nog met Corrie gehad over het gebruik en belang van verschillende SEO tools.
“Waar ik vooral gebruik van maak als ik voor een nieuwe klant aan de slag ga, is een keyword analyse. Zelf ben ik voorstander van long tail keywords. Short tail keywords zijn niet per se minder sterk maar kunnen soms niet de gehele lading dekken en zijn vaak sterk concurrerend. Stel: een schilder uit Den Haag wilt met zijn pagina hoger komen in de Google resultaten, dan is het niet heel handig om alleen te focussen op ‘schilder’ als keyword, maar altijd de koppeling te maken met de vestigingsplaats voor gerichtere bezoekers in zijn eigen regio. Als iemand uit Groningen dan op zijn site komt zal dan ook gelijk weer weg klikken. Het voordeel van long tail keywords is dat je veel gerichter je bezoekers bereikt. De afweging die hier bij komt kijken is het aantal bezoekers tegenover de conversie op je website. Tegenwoordig denken klanten zelf al verder na. Ze zoeken daarom vaak op meerdere keywords tegelijk (long tail). Het is belangrijk dat er een duidelijke koppeling is tussen de woorden waar je klanten op zoeken en waarop jij gevonden wilt worden. Zorg er dus voor dat deze voor Google altijd goed zichtbaar zijn op je site. Wat je uiteindelijk wilt bereiken is dat je een grote naamsbekendheid opbouwt en gerichte bezoekers op je website krijgt die juist naar jou op zoek zijn!”
Tussendoor
“Tussendoor even wat extra toelichting op de long tail en short tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden bestaan uit twee, drie of meer zoekwoorden. Het voordeel hiervan is dat je als klant veel gerichter kunt zoeken. Zo hoef je niet zelf nog langs 10 pagina’s in Google om te kijken of ze je product hebben, maar selecteert Google de meest relevante pagina’s voor je. In dit geval gaat het dus niet meer over het aantal bezoekers op de site, maar dat je de (potentiele) klanten bereikt die hoogst waarschijnlijk snel tot aankoop over zullen gaan. Door het gebruik van long tail zoekwoorden richt je je als bedrijf direct op klanten die al een stap verder zijn in het aankoopproces. Wanneer een klant zoekt op ‘schoenen’ zitten ze vaak nog in een oriënterende fase. Wanneer een klant zoekt op ‘clarks desert boots maat 36’ is de beslissing vaak al gemaakt. Als hulp om te beslissen welke long tail zoekwoorden van belang zijn voor je website, kun je in Google Adwords zien welke zoekwoorden bezoekers naar je pagina leiden. Hier kun je zien welke woorden of welke woordcombinaties het meest gebruikt worden en waarmee mensen op je website komen.”
Nu dat allemaal wat duidelijker is, verder met het SEO interview:
“Om nog even terug te komen op de SEO tools. Naast bovengenoemde keyword analyse kijken we vaak naar sitemap teksten. (Deze bestaan op elke website en staan vaak onderaan de pagina). Hier kunnen we extra sitemapteksten voor maken die sterk voor de SEO worden ingericht en die niet in de menustructuur zelf voorkomen. Echter zullen de zoekrobots hier wel doorheen scannen en zijn deze pagina’s sneller te indexeren voor relevante zoekopdrachten. Dit zijn korte teksten ongeveer een half tot driekwart A4’tje . Met een sitemap maak je het makkelijker voor een zoekmachine als Google om snel je site te crawlen en te indexeren. Daarnaast is het ook een optie om aparte losstaande landingspagina’s te maken waarin het belangrijkste keyword centraal staat en in zijn geheel in de domeinnaam voorkomt. Indien dit keyword ‘bezet’ is, kan er wat voor of achter geplakt worden. Deze pagina dient als voorportaal en moet over een ‘call to action’ beschikken die naar de eigenlijke website door linkt.”