Online gids:
Internationale webshop beginnenAcht e-commerce experts delen ervaringen, praktische tips en veelvoorkomende valkuilen

Hoofdstuk 3

6 technische valkuilen

Ja, we willen allemaal groeien, maar groei geeft ook uitdagingen. Als je gaat groeien kan je e-commerce omgeving spaghetti worden. Hoe graag je dit ook wil voorkomen, het gebeurt vaak toch. Hoe kan je complexiteit voorkomen? In dit hoofdstuk geef ik een korte opsomming van valkuilen (en hoe ze te vermijden) die we in de praktijk regelmatig tegenkomen. In grote lijnen hebben ze allemaal te maken met het voorkomen van complexiteit.

1. Less is more

Denk goed na over de functionaliteiten die de bezoekers van je webshop gaan gebruiken. Veel worden nooit, of vrijwel nooit gebruikt. Ontwikkel alleen wat echte waarde toevoegt voor de gebruiker en/of de organisatie. Denk ook goed na over nadelen van functionaliteiten. Wat voor impact heeft dit bijvoorbeeld op het beheer? Zo hebben we voor een gerenommeerde wijnshop een ‘digitale wijnkelder’ ontwikkeld. Er ligt welgeteld één fles wijn in de kelder… Durf dan de beslissing te nemen om de functionaliteit te verwijderen. Zo creëer je minder complexiteit voor bezoekers en eenvoud in het beheer.

2. Check de eenvoud van de briefing

De afgelopen jaren hebben we gezien dat een functionaliteit als onlogisch wordt ervaren door de eindgebruiker wanneer designers en/of developers de briefing niet volledig begrijpen. Het is duidelijk dat bezoekers geïrriteerd raken wanneer de interface onlogisch is gebouwd. Developers en designers zijn zelf ook gebruikers van webshops en zijn daarmee een goed klankbord om de ‘logica’ van een onderdeel te toetsen.

3. Maak één systeem heilig

Veel organisaties willen meerdere (backend) systemen aan elkaar verbinden. Logisch, maar vaak zien we niet één leidend systeem, maar meerdere systemen die synchroniseren. Een situatie die vrijwel altijd een voorbode is van toekomstige trammelant. Selecteer één systeem dat leidend is en investeer in goede middleware waarmee de business logica gewaarborgd is, en de brondata op meerdere plekken ontsloten kunnen worden.

Graph

4. Haastige spoed is zelden goed

Ontwikkel, evalueer en optimaliseer. Ontwikkel je middels SCRUM? Pak dan na een sprint de tijd en de ruimte om écht goed te kijken naar de volgende sprint. Vaak zien we dat mensen direct weer verder gaan ontwikkelen. Ze vergeten vaak dat alles binnen de organisatie gewaarborgd moet worden. Dat is even belangrijk als de ontwikkeling maar er wordt te weinig tijd voor vrij gemaakt.

5. One big bang…

Alles in één keer lanceren is niet alleen pittig wat betreft ontwikkeling & testen, maar dan mis je ook de marketingkans om de doelgroep telkens te trakteren op een nieuwe (of verbeterde) functionaliteit. Rol daarom releasematig uit, begin met dat wat het meeste waarde heeft voor de gebruiker en de organisatie. Daarmee houd je het project licht en behapbaar. Ga voor het MVP (Minimal Viable Product) en vraag om feedback van al je stakeholders (gebruikers, beheerders, business owners, etc). Stel op basis van die feedback een geprioriteerde backlog op. Telkens als een feature uit de backlog wordt toegevoegd aan het product heb je de mogelijkheid om je doelgroep te benaderen, en hen direct om feedback te vragen.

Graph

6. Vanuit strategie naar online strategie naar middelen

Veel organisaties hebben bedrijfsstrategische doelstellingen gedefinieerd en vastgelegd hoe ze die gaan behalen. Een bureau of een implementatiepartner wordt gevraagd om een shop te ontwikkelen, vanuit een briefing. Betrek hierbij een technische partner op strategisch niveau.

Wij zien nog steeds dat veel organisaties kiezen voor 'proven technology', maar niet voor 'proven implementation'. Technologie alleen geeft je nog geen garantie voor een stabiel systeem.

Webshop laten vertalen?
Neem contact op met een Textwerk accountmanager


NEEM CONTACT OP