Online gids
Internationale webshop beginnenAcht e-commerce experts delen ervaringen, praktische tips en veelvoorkomende valkuilen

Hoofdstuk 7

Internationale SEA-campagnes:
17 tips

Wil je groeien in het buitenland? Search Engine Advertising (SEA) is een uitermate geschikt kanaal. Buitenlandse markten zijn erg interessant voor Nederlandse online retailers en een Adwords campagne is snel opgezet. Maar pas op. Veel bedrijven gaan de mist in met SEA-campagnes. In dit artikel geef ik praktische tips hoe jij succesvolle SEA-campagnes opzet in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Algemene tips

Houdt voordat je SEA campagnes gaat lokaliseren rekening met de algemene stappen.

1. Wat is het online consumptiegedrag?
Nederlanders zijn het meest online van alle Europeanen. Voor ons is online kopen inmiddels heel normaal. De gemiddelde Oostenrijker is hier echter nog niet klaar voor. Houdt daarom eerst een doelgroeponderzoek. Analyseer de gemiddelde orderwaarde per inwoner per jaar, hoeveel geld er in totaal in webshops is besteed, etc.

2. Beter goed gejat dan slecht verzonnen
Kijk hoe de grote online retailers het aanpakken. Deze grote webshops zijn al succesvol in de markt die je wilt betreden, zij weten dus hoe het werkt en zijn daarmee een mooi voorbeeld voor je internationale ambities. Hoe gaan zij bijvoorbeeld om met retourzendingen? Brengen ze verzendkosten in rekening en hoe hoog zijn die dan?

3. Doe een zoekwoordenonderzoek
Campagnes in Adwords vertalen? Laat eerst de best converterende zoekwoorden vertalen en zet deze in de keyword planner tool van Google AdWords. Hiermee zie je meteen hoe vaak er gezocht wordt op deze zoekwoorden, hoeveel concurrenten er zijn en wat de gemiddelde klikprijs ongeveer zal zijn.

Graph

4. Houd rekening met de lokale cultuur
Dit is vooral belangrijk voor het schrijven van advertentieteksten en teksten op de website. Duitsers, Belgen en Fransen zijn bijvoorbeeld erg formeel. Tutoyeren is in Frankrijk en Duitsland echt uit den boze. Check daarnaast ook wat de gewoonten zijn met betrekking tot online aankopen. Wanneer bestellen mensen? Wanneer zijn ze vooral online? Welke kanalen gebruiken ze? Welke apparaten gebruiken ze hiervoor?

5. Zorg ervoor dat je website betrouwbaar overkomt
Ga bij jezelf na of je eerder bij een webshop hebt besteld met een .nl-domein of één met een buitenlands domein. Waarschijnlijk gaat je voorkeur uit naar een .nl domein. Zo werkt het ook in het buitenland. Fransen bestellen het liefst van een .fr-domein, Duitsers van een .de-domein. Kun je niet over deze domeinen beschikken of heb je grote internationale plannen overweeg dan een .com-domein met verschillende extensies per land.

SEA in België

De eerste stap naar het buitenland is maar een kleine stap naar onze zuiderburen. Ze spreken grotendeels dezelfde taal, dus de online marketing is dan ook een kwestie van kopiëren en plakken toch? Het antwoord hierop is helaas NEE. Er zitten grote verschillen tussen ons en Nederlandstalig België. Creëer een succesvolle Belgische campagne en volg de onderstaande tips.

1. Gebruik waar mogelijk Vlaamse termen
Sale in je webshop? Belgen klikken eerder op je advertentie als je dit communiceert met “Solden”. Zijn al je producten voor de laagste prijs? In België noemen ze dit “aan de laagste prijs”. Verkoop je in Nederland jurken? Dan verkoop je in België “kleden”. Dit soort kleine taalverschillen kunnen een grote invloed hebben op je doorklikpercentage of 'click-trough rate' (CTR) en je zoekvolumes. Kortom: wil je een Google AdWords-campagne inzetten in Nederlandstalig België? Onderzoek dan eerst welke Vlaamse termen binnen jouw branche worden gebruikt.

Let daarnaast ook op de beleefdheidsvorm. Uit een recente advertentietest van Expand Online bleek dat het aanpassen van de aanspreekvormen direct een positieve invloed had op het doorklikpercentage en de kosten per conversie. Is de vorm aangepast van je naar u?

2. Gebruik ‘zachte’ call-to-actions
In Nederlandse advertenties zie je het vaak terugkomen: “Bestel nu”, “Bestel online”, “Bestel direct”. De Belgen zijn hier niet van gecharmeerd. Gebruik dus zachte call-to-actions als “Bekijk het aanbod”. Onderstaand een voorbeeld van een online modegigant die goed inspeelt op deze verschillen.

3. Verreken de verzendkosten in de prijs
Belgen willen verzendkosten betalen, maar willen liever niet pas in de winkelwagen erachter komen dat er € 5 bijkomt aan verzendkosten. Verwerk de verzendkosten dus in de prijs van het product. Zo krijgen de Vlaamse shoppers direct een realistisch beeld van de kosten.

4. Maak betalen met Mister Cash mogelijk
Zou je een webshop zonder iDeal-betalingsmogelijkheden opzetten in Nederland? Nee? Dan betreed je ook zeker niet de Vlaamse markt met een webshop waar betalen met Mister Cash niet mogelijk is.

SEA in Duitsland

Ook ons buurland Duitsland is populair voor internationale webshops. Helaas valt dit in de praktijk tegen. Houd onderstaande tips in de gaten en creëer krachtige SEA campagnes.

1. Zorg voor een goede website.
Duitsers hebben zero tolerance als het gaat om trage websites. Een website met een hoge laadtijd zal in Duitsland dus niet alleen slecht converteren, men zal waarschijnlijk niet eens de moeite nemen om te wachten tot de pagina überhaupt geladen is.

2. Win hun vertrouwen
Vertrouwen in een website is één van de belangrijkste factoren die een Duitser overhalen om een aankoop te doen. Dit vertrouwen wek je door op de webshop keurmerken te vertonen. De meest bekende keurmerken zijn Trusted Shops, Tüv s@fer shopping, BVH-Gütesiegel. In Duitsland schrijft en leest men graag website reviews. Biedt dus de mogelijkheid aan om reviews achter te laten op je website. Dit kan bijvoorbeeld met Ekomi of Trusted Shops. Voeg deze reviewsterren vervolgens ook toe aan je advertenties. Dit bevordert ook het doorklikpercentage van je advertentie.

3. Maak retourzendingen gratis
Ondanks het feit dat webshops niet wettelijk verplicht zijn om de kosten voor retourneren op zich te nemen, stellen Duitsers het erg op prijs als er geen retourkosten zijn. Ikea toonde eerder al aan dat als je de Duitsers gratis retourneren belooft, zij eerder bij je bestellen. Het bedrijf vertoonde een grote groei in omzet nadat Ikea dit bekendmaakte. 85 van de 100 grootste Duitse webshops rekenen dan ook geen retourkosten.

4. Pas advertentieteksten aan op Duitse gewoonten.

De perfecte Duitse ad schrijven? Deze tips helpen je aardig op weg:

  • Wij nederlanders zetten in onze advertenties het liefste elk woord met een hoofdletter. Juist hoofdlettergebruik is voor onze oosterburen belangrijk. Ze zijn het niet gewend om ineens een hoofdletter te zien waar die normaal niet hoort te staan (bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels, etc). Alle zelfstandig naamwoorden beginnen juist wel met een hoofdletter.
  • Zet het valutateken na het bedrag (50€);
  • Gebruik “Sie” in plaats van “du”;
  • Dringende call-to-actions zijn prima. Zet er alleen geen uitroepteken achter.

Graph

UIT DE PRAKTIJK

Wie ben jij en bij welk bedrijf werk je? Ik ben Levi Meyer, online-marketingspecialist bij GoCustomized en verantwoordelijk voor alle internationale SEA-campagnes in 7 landen.

Wat waren de valkuilen bij het opzetten van internationale SEA campagnes? Een grote valkuil is beginnen met uitgebreide en grote internationale campagnes. Je kunt beter langzaam leren en sterk opbouwen. Deze valkuil komt vaak voor door personeeltekort en informatie-overload. Mismatch tussen wat je denkt te doen en wat er gebeurt omdat je de taal en de cultuur niet begrijpt. Dit komt meestal omdat je afhankelijk bent van derden (intern of extern).

Het gevolg: ads en banners komen op verkeerde plekken en hebben niet de juiste tekst/inhoud. Veel mensen gaan focussen op het binnenhalen van traffic. Alleen zijn internationale shops of websites vaak niet goed genoeg (onvoldoende landingspagina’s of slechte teksten) om het verkeer te converteren. Zorg daarom dat je thuisbasis en website op orde zijn.

Heb je praktische tips bij het opzetten van internationale SEA-campagnes?

  • Onderzoek de campagnes van lokale concurrenten en leer van ze.
  • Doe lokaal keyword research en check of de keywoorden in het buitenland evenveel potentie hebben en check of dit lokaal ook zo is.
  • Let bij keyword research goed op directe vertalingen. Vaak werken deze vertalingen niet.
  • Online consumenten in Noord-Europa hebben meer kennis en ervaring van Google. Dat zie je terug in het zoekgedrag. Ze hebben een gestructureerd zoekpatroon en gebruiken beknopte zoekwoorden.
  • Online consumenten in Zuid-Europa hebben minder kennis van en ervaring met Google. Het gevolg is dat ze vaker volledige vragen in Google zoeken. Houd dus rekening met langere zoekopdrachten.


LEVI MEYER, Online marketing specialist bij GoCustomized

SEA in de UK

Een webshop openen in de UK lijkt een gemakkelijke stap. Er komt echter meer kijken dan alleen het vertalen van alle content.Engelse website vertaling. Volg deze belangrijke tips zodat je webshop ook in de UK slaagt.

Graph

1. Let op spelling
Het Engels kent vele varianten. De verschillen tussen Amerikaans en Brits Engels worden het meest verwaarloosd. Tekstadvertenties en andere teksten voor de UK moeten echt altijd in Brits Engels zijn. Denk hierbij aan colour i.p.v. color en favourite i.p.v favorite.

2. Kijk verder dan alleen Google
In vergelijking met Nederland liggen de kosten per klik in de UK relatief hoog. Er zijn veel concurrenten op Google waardoor de kosten hoog op kunnen lopen. Kijk voor je advertenties dus verder dan alleen Google. Het marktaandeel van Bing is in de UK, in vergelijking met de andere Europese landen, erg groot (bijna 7%). De concurrentie is hier ook lager dan op Google, wat zorgt voor interessante klikprijzen.

"concurrent gaan als men niet direct basic informatie kan terugvinden als verzendkosten en levertijden”

3. Zorg voor goede informatie op je website
Britten zijn net als Duitsers vrij streng in het beoordelen van websites. Niet alleen is de laadtijd erg belangrijk, de vindbaarheid van informatie is cruciaal. In een onderzoek van e-commerceweek gaf 42% van de respondenten aan dat ze naar de website van de concurrent gaan als basisinformatie over verzendkosten en levertijden niet direct te vinden zijn.

4. Mobile is on the rise
Waar in Nederland de mobiele telefoon vaak nog wordt gebruikt ter oriëntatie, is het in de UK steeds gebruikelijk om op de mobiel een aankoop te doen. Mensen zoeken dus mobiel en handelen ook meteen. Zorg dus dat je niet alleen vindbaar bent op mobiele apparaten, maar dat mensen ook makkelijk een aankoop kunnen doen via de mobiele telefoon.

Webshop laten vertalen?
Neem contact op met een Textwerk accountmanager


NEEM CONTACT OP