Online gids:
Internationale webshop beginnenAcht e-commerce experts delen ervaringen, praktische tips en veelvoorkomende valkuilen

Hoofdstuk 5

Regelgeving internationale webshop:
5 inzichten

Gefeliciteerd! Je hebt een succesvolle webshop in Nederland. En nu ben je klaar voor een uitbreiding naar het buitenland. Dat is goed nieuws. Je hebt al ervaren dat je als Nederlandse webshophouder aan veel regels gebonden bent. In dit hoofdstuk deel ik vijf inzichten over internationale e-commerce regelgeviving.

Juridische overwegingen bij internationalisering van de webshop

In Nederland kunnen consumenten hun producten terugsturen, je moet voorzichtig omgaan met persoonsgegevens van klanten en je cookiebanner moet de juiste informatie verschaffen. En ondertussen moet je niet vergeten op de juiste wijze je algemene voorwaarden beschikbaar te maken, je bedrijfsgegevens op de website te communiceren en je afspraken over fulfilment goed op te schrijven.

Dat was Nederland. En nu dus naar het buitenland. Welke regels gelden daar? Daar is helaas geen simpel antwoord op te geven. Want het hangt helemaal af van de lokale regels in het land waar je naartoe gaat verschepen. Dit artikel geeft een paar gedachten over de allerbelangrijkste eerste juridische vragen die je jezelf bij internationalisering moet stellen. Voor de volledigheid melden we wel: check het ook bij een lokale specialist.

Graph

1. Aansprakelijkheid

Je bent in Nederland aansprakelijk voor schade die door jouw producten ontstaat. Die aansprakelijkheid kan je – tot op zekere hoogte – uitsluiten. Als het goed is, heb je dat ook gedaan. Het is ook raadzaam om in het buitenland je aansprakelijkheid te beperken. In de Europese lidstaten is het aansprakelijkheidsregime vergelijkbaar met het Nederlandse. Maar als je (bijvoorbeeld) met de Verenigde Staten zaken wilt doen, moet je rekening houden met grotere aansprakelijkheidrisico’s. Daar kun je je aansprakelijkheid niet op dezelfde wijze beperken. De claimcultuur in de Verenigde Staten is ook anders dan die in Nederland – je hebt sneller een rechtszaak aan je broek. Ook andere landen (zoals: China) hebben voor aansprakelijkheid zeer specifieke regelgeving. Het is raadzaam om je op dit punt altijd eerst te laten adviseren door een lokale specialist.

2. Fulfilment en consumenten

Consumenten die online aankopen doen, zijn in Nederland goed beschermd. Webshops moeten veel informatie over hun producten verschaffen. En consumenten kunnen zonder opgaaf van redenen producten retourneren. De meeste Europese landen hebben vergelijkbare beschermingsregels voor hun consumenten (dat komt omdat de Nederlandse regels zijn afgeleid van een Europese richtlijn; andere lidstaten hebben diezelfde richtlijn geïmplementeerd). Als je met een ander Europees land zaken gaat doen, kun je ervoor kiezen om in principe vergelijkbare rechten en waarborgen te geven aan je Europese klanten als aan je Nederlandse klanten.

“Duitsland heeft de strengste privacy regels van Europa heeft. Als je die Duitse markt op wilt moet je een tandje bijzetten”

3. Privacy

Je bent je er misschien al van bewust dat privacy een hot topic is. In Nederland zijn onlangs de straffen voor overtredingen verscherpt (zoals: hogere boetes en een meldplicht voor datalekken). De Europese wetgever is ook bezig met nieuwe (verscherpte) wetgeving. De regels in Nederland gelden wereldwijd al als bijna de strengste. Dus wat dat betreft ben je al behoorlijk wat gewend. Je zou kunnen verdedigen dat als je al aan de Nederlandse regels voldoet, je ook zult voldoen aan de (over het algemeen: minder strenge) regels in het buitenland. Maar als je met Duitsland zaken wilt gaan doen en je wilt daarvoor veel persoonsgegevens van klanten verzamelen, dan is het goed om te weten dat Duitsland de strengste privacy-regels van Europa heeft. Als je de Duitse markt op wilt, moet je een tandje bijzetten.

UIT DE PRAKTIJK

Privacywetgeving Duitsland
Privacywetgeving Europa

Merkenregister Europa Één Europese registratie. U kunt uw merk in heel Europa in één keer laten beschermen bij het Bureau voor Harmonisatie binnen de Interne Markt (BHIM) in Alicante via een Europese merkregistratie. Door één enkel depot wordt uw merk een zogenoemd Gemeenschapsmerk, dat is beschermd in alle landen die lid zijn van de Europese Unie. U kunt terecht bij het Beneluxbureau voor de Intellectuele Eigendom voor informatie over de te volgen procedure. De website van het BHIM is: https://euipo.europa. eu/ohimportal/nl/

Het BHIM is een officiële instantie van de Europese Unie met als taak merken of modellen te registreren in de Europese Unie. Na registratie van uw merk of model bij het BHIM bezit u een zogeheten Gemeenschapsmerk of Gemeenschapsmodel.

Geregistreerde merken Europa Om een indruk te krijgen van reeds geregistreerde Europese merken, kunt u het merkenregister van het BHIM raadplegen op oami.europa.eu. Maar om alle risico’s van een internationale merkintroductie te beoordelen, is deskundigheid nodig. Voor het doen van merkonderzoek en het registeren van uw merk in Europa raden wij u daarom aan een specialist in te schakelen. Op de site van het BHIM staat een lijst van erkende Europese gemachtigden.

Merkenregister wereldwijd Één internationale registratie. Als u een registratie wilt voor bijvoorbeeld een aantal landen binnen de Europese Unie en/of een aantal landen erbuiten, registreert u uw merk via de Wereldorganisatie voor de Intellectuele Eigendom (WIPO) in Genève. Hiervoor hebt u eerst een Benelux-inschrijving nodig. Via het Beneluxbureau voor de Intellectuele Eigendom kunt u een aanvraag indienen voor één of meer van de ruim tachtig landen die zijn aangesloten bij het Systeem van Madrid.


Privacywetgeving & internationale merkenregister

4. Btw & fiscale regels

Je btw-aangiftes zijn nog overzichtelijk als je enkel binnen Nederland opereert. Maar zodra je internationaal zaken gaat doen, gaan verschillende btw-regels gelden. In het begin geldt dat je geen btw hoeft af te dragen, zolang de omvang van de omzet nog klein is. Maar als je eenmaal drempelbedragen gaat overschrijden, dan zul je wél btw moeten afdragen. En dat moet dan in het land waarin de omzet gemaakt is. Om het lekker ingewikkeld te houden: de hoogte van de drempelbedragen verschilt per land. Verkoop je fietsen in Duitsland? Dan is het drempelbedrag € 100.000. Maar als je producten verkoopt aan Ierse klanten, dan is dat drempelbedrag bijvoorbeeld € 35.000.

Graph

5. Lokale spelers & inbreuken

Je bent in Nederland misschien al een bekende speler. Je handelsnaam, je logo, je woordmerk: de markt is ermee bekend. Dat is wellicht anders in het land waar je nu naar toe wilt. Misschien heeft een lokale speler daar al wat markt veroverd, en misschien is die lokale speler niet blij met jouw komst. Je kunt daarom maar beter een screening doen op de concurrentie en daarbij vaststellen of jouw intellectuele eigendomsrechten ook in het buitenland stand zullen houden. De officiële (en openbare) merkenregisters zijn vaak een goed startpunt voor zo’n onderzoek.

Tot slot

Ondernemers zijn niet blij met de vele regels. En het is een feit: met internationaal zakendoen worden de regels complexer. De grote lijnen moet je als ondernemer zelf in de gaten hebben. Voor de details kun je contact zoeken met specialisten. Legalloyd heeft ervaring met internationalisering en staat je graag te woord. Op zoek naar juridische vertalers? Textwerk is ook een Juridisch vertaalbureau met in-house beëdigde vertalers.

Webshop laten vertalen?
Neem contact op met een Textwerk accountmanager


NEEM CONTACT OP