Online gids
Internationale webshop beginnenAcht e-commerce experts delen ervaringen, praktische tips en veelvoorkomende valkuilen

Hoofdstuk 1

Europese e-commerce markt

Met 17 miljoen mensen is Nederland voor een groeiende webwinkel al snel te klein. Wereldwijd is 1 op de 3 personen bereid om een aankoop te doen in een buitenlandse webshop mits het product goedkoper of de service beter is. De wereld veroveren betekent keuzes maken. Leer in dit hoofdstuk met welke cultuurverschillen je rekening moet houden in België, Spanje en Engeland. De Duitse e-commerce markt wordt in hoofdstuk twee behandeld.

E-commerce in Belgie

De Belgische e-commerce markt heeft een omzet van €3,8 miljard en groeide in 2013 met maar liefst 25,6%. Ter vergelijking, de Nederlandse e-commerce markt heeft een omzet van €10,6 miljard en groeide met 8,5%. Dat betekent dus dat de Belgische markt kleiner is dan de Nederlandse, maar wel harder groeit. Voor Nederlandse webwinkeliers zijn er dus veel kansen.

De Belgische klant koopt veel van zijn producten in buitenlandse webshops. Redenen hiervoor zijn hogere prijzen in de eigen markt en gebrek aan aanbod. Als er echter een lokale aanbieder is, koopt men liever bij een Belgische webshop. Als je dus succesvol wil zijn in België, doe je er goed aan om een een .be-domein te kiezen, met een lokaal telefoonnummer en liefst een lokaal contactadres.

België lijkt een laagdrempelige keuze voor uitbreiding door de nabijheid en dezelfde taal. Maar in dat laatste kun je je vergissen. Want is Vlaams eigenlijk wel hetzelfde als Nederlands? Kopieer je je website naar .be en laat je de inhoud onvertaald? Dan zul je dat merken in je SEO. Belgen zoeken namelijk anders dan Nederlanders. Er verschillen meer woorden dan je in eerste instantie denkt. Bovendien worden Belgen liever met u aangesproken.

Graph

E-commerce in Verenigd Koninkrijk

Graph

Het verenigd koninkrijk heeft de grootste e-commerce markt van West-Europa met een omzet van € 127.2 miljard. Gevolgd door Frankrijk (€ 56.8 miljard) en Nederland (€ 14 miljard). Daarbij geven Britten online het meeste geld uit van de wereld, met een gemiddelde van € 3,073 per jaar in 2014. Binnen West-Europa staan Ierse online shoppers tweede met een gemiddeld van € 2,967.

In Engeland vinden consumenten het belangrijk dat je een naam hebt. Dat jouw merk meer dan een winkel is. Bouw een mooie website en zorg voor gedegen social media-campagnes. Als beginner heb je natuurlijk geen naam, zorg daarom voor expertise rondom jouw unieke product door bijvoorbeeld kwalitatieve blogs te schrijven. Deel jouw kennis en passie rondom producten en verkoop niet zomaar iets.

“Men is in Engeland net even wat terughoudender dan hier. Ze willen graag weten wie er achter de webshop zit. Transparantie en beleefdheid is geboden”

Nederlanders en Britten lijken qua cultuur zeer sterk op elkaar. Toch is men in Engeland net even wat terughoudender dan hier. Ze willen graag weten wie er achter de webshop zit. Transparantie en beleefdheid is geboden. Daarbij vragen de teksten op jouw website of productomschrijving om meer nuance en informatie. Maar ze houden wel van een grapje. Webshop of website vertalen? Zorg dat je het juiste gevoel overbrengt zodat je ook de Engelse consument overtuigd.

UIT DE PRAKTIJK

Let op in België! Verzenden naar België is prijzig. Een klein pakketje versturen (tot 2 kg) bedraagt € 9,- zonder track & trace, mét kost het €4 euro meer. Is het pakket zwaarder dan 2 kg maar lichter dan 5? Dan kost dit €19,50. De marktleider voor pakketverzendingen is bpost in België.

Let op in Verenigd Koninkrijk! Voor klanten in het Verenigd Koninkrijk zal iDEAL niet bruikbaar zijn. iDEAL is een initiatief van verschillende Nederlandse banken en via een Britse bank kan hier dus niet mee betaald worden. Het is in het Verenigd Koninkrijk gebruikelijk internetbetalingen met creditcard of bankpas te doen. Vooral creditcards zijn een zeer populair en wijdverspreid betaalmiddel. Het is als Nederlandse webwinkelier dus noodzakelijk voor Britse klanten creditcardbetalingen met de grootste creditcard-maatschappijen mogelijk te maken (in Groot-Brittannië zijn dit Visa, Mastercard en American Express). Ook populair is het Amerikaanse PayPal.

Let op in Spanje! Door de lokale instelling en doordat Spanje zo groot is, spreekt men vaak weinig talen naast de eigen taal. Benader de Spaanse consument dus vooral in zijn eigen taal! Spanje heeft ook veel eilanden. Nu geven Ibiza en Mallorca vaak niet zo’n probleem met bezorgen, maar eilanden als Tenerife en Lanzarote liggen wat verder van huis waardoor de verzendkosten kunnen oplopen.


Veel voorkomende valkuilen in België, Verenigd Koninkrijk en Spanje.

E-commerce in Spanje

Wereldwijd spreken meer dan 559 miljoen mensen het Spaans als eerste hoofdtaal, waarnaast ook nog eens 21 miljoen mensen Spaans als tweede taal spreken. Spaans is de derde meest gebruikte taal op internet (na Engels en Chinees) en de tweede meest gebruikte taal op social media. Dit blijkt uit onderzoek van het Instituto Cervantes.

Een Spaanse webshop biedt dus absoluut groeikansen! Mooi meegenomen voor je merk is dat je met een Spaanstalige versie van je web ongetwijfeld ook bezoekers uit andere landen zult krijgen, zoals Zuid-Amerika. Meer dan 20 landen hebben Spaans als hoofdtaal, dus een Spaanstalige site kan de bekendheid van je winkel een extra push geven. Kies wel een Spaans vertaalbureau dat de lokale nuances tussen de verschillende dialecten in Spanje en Zuid-Amerika begrijpt.

Voor wat betreft zoekmachine marketing is het in Spanje een voordeel dat nog niet elke niche wordt benut. In Nederland heb je van een willekeurig product vaak meerdere specialistische webwinkels, in Spanje (nog) niet. Ook zijn veel webwinkels nog niet professioneel gepositioneerd. Lees meer over een webwinkel starten in spanje in het Lightspeed eCom whitepaper over de Spaanse e-commerce markt.

Een ander kenmerk van de Spaanse consument is dat deze over het algemeen prijsgevoelig is. Bij veel Spanjaarden ligt de focus meer op prijs dan op kwaliteit, maar uiteraard hangt dit af van het soort product en het individu. In mode blijkt de combinatie van merk met korting erg succesvol.

Graph

Houd er rekening mee dat, anders dan in Nederland, niet elk huishouden over een printer beschikt. Zeker in Zuid- en Oost-Europa. Verstuurt u veel naar deze landen en is klanttevredenheid cruciaal, overweeg dan om retourlabels al uitgeprint in de doos mee te zenden. Wil je zelf een webshop beginnen? Neem contact op met Lightspeed.

Webshop laten vertalen?
Neem contact op met een Textwerk accountmanager


NEEM CONTACT OP