Online gids:
Internationale webshop beginnenAcht e-commerce experts delen ervaringen, praktische tips en veelvoorkomende valkuilen

Hoofdstuk 2

Duitse e-commerce markt:
6 trends

Steeds meer Nederlandse webshops gaan naar Duitsland; het ligt naast de deur, heeft vier keer zoveel inwoners en ook met de Duitse economie gaat het erg goed. Duitsland is de tweede e-commerce markt van Europa met meer dan 51 miljoen digitale consumenten, wat 94% is van de internetgebruikers boven de 14 jaar. En die consument is ook een goede om aan te spreken, de Duitse consument gaf in 2014 namelijk gemiddeld €1054 uit, ter vergelijking: in Nederland was dat €725.

1. Kwaliteit en zekerheid

Allemaal positieve cijfers die laten zien dat ondernemen op de Duitse markt een gegarandeerd succes zou moeten zijn. Zo gemakkelijk ligt het echter niet, deze nieuwe doelgroep stelt namelijk meer én andere eisen aan zijn webshop dan de Nederlandse consument. Zo gaat het hen meer om kwaliteit en zekerheid dan om een paar extra euro korting. Stunten met de in Nederland zo geliefde slogans als ‘de allerbeste prijs!’ of ‘grijp je kans tijdens deze eenmalige mega-actie week!’ wordt in Duitsland niet met veel enthousiasme onthaald. De kwaliteit van, en de link met het product zijn veel belangrijker.

2. Ga voor Duits

Duitse online consumenten kopen graag bij Duitse shops. Dit is iets wat je altijd in je achterhoofd moet houden bij het voorbereiden op deze nieuwe markt. Ga jij je webshop vertalen? Het goed laten vertalen van de productomschrijvingen door een Duits vertaalbureau of freelance vertaler is daarbij ontzettend belangrijk. Met Engelse productomschrijvingen jaag je de Duitse consument weg, maar met steenkolenduits ook. Over steenkolenduits gesproken... ook de klantenservice moet beschikken over Duits sprekende medewerkers. De klant verwacht namelijk in het Duits geholpen te worden als hij met een vraag naar de klantenservice belt.

Onderschat ook de waarde van een Duits postadres niet. De Duitse consument wil zijn artikelen graag naar een Duits adres retourneren. Daarnaast schept het vertrouwen als er een postadres is waar de shopper terecht kan als hij bij de Duitse webshop iets koopt.

Graph

3. Charme

Toch heeft het ook z’n voordelen om als Nederlandse ondernemer de Duitse markt op te gaan, je hebt namelijk een unique selling point met het Nederlands-zijn. Verkoop je een, in de basis, Nederlands product, zet ‘t dan ook zo in de markt. Duitsers staan positief tegenover Nederland en dat geeft je bedrijf charme.

Graph

4. Gründlichkeit

Blijf ook met een Nederlands product in de smiezen houden dat je aan Duitsers verkoopt. Duitse webshops zien er over het algemeen rustiger en cleaner uit. ‘Gründlichkeit’ is niet voor niets een graag gekoppeld woord aan ons buurland. Die Gründlichkeit zie je ook terugkomen in de gedetailleerde productinformatie. Duitse consumenten houden van details en lezen graag zoveel mogelijk informatie voordat ze overgaan tot een aankoop. Je kunt gemakkelijk aan deze wens voldoen door de producten op jouw Duitse webshop van zoveel mogelijk informatie te voorzien. Wees ook grondig met de informatie die je over de webshop geeft. Een vereiste bij Duitse webshops is bijvoorbeeld het Impressum, dit vertelt alles over het bedrijf en wekt veel vertrouwen op bij de Duitse consument.

UIT DE PRAKTIJK

Goed voorbeeld doet goed volgen Goed nieuws: mocht je de stap naar Duitsland overwegen, je bent zeker niet het eerste bedrijf dat die sprong wil wagen. In Duitsland zijn meerdere goedlopende Nederlandse (e-commerce) ondernemers die de vruchten plukken van deze goede markt.

C&A Dit oer-Nederlandse bedrijf is in Duitsland al erg succesvol. Sinds 1911 is C&A actief op de Duitse markt en heeft ondertussen meerdere fysieke vestigingen en een goed lopende online shop.

Takeaway.com Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl begon in 2007 met de expansie naar Duitsland en is nu verantwoordelijk voor twee grote besteldiensten van eten: Lieferservice.de en Lieferando.de.

Booking.com Deze, van origine Nederlandse, internetreus is ook in Duitsland erg succesvol. Er zijn weliswaar wat botsingen geweest met het Bundeskartellamt, de Duitse concurrentiewaakhond, maar de aanwezigheid van Booking.com op de Duitse markt wordt er niet minder om.

YourSurprise YourSurprise is gespecialiseerd in gepersonaliseerde cadeaus. Het bedrijf startte in 2005 en is inmiddels in meerdere Europese landen actief, waaronder Duitsland.

Paula’s Choice Dit beautymerk is met Fingerspitzengefühl naar Duitsland gegaan en laat daar een jaarlijkse groei van meer dan 100% zien.


Voorbeelden Nederlandse webshops in Duitsland

5. Betaalmethoden

In Nederland kan je webshop niet zonder iDeal. Deze online betaalmethode kent ook zijn Duitse broertje, SOFORT Überweisung. Alleen is deze betaaldienst nog lang niet zo populair in Duitsland. Het favoriete betaalmiddel bij Duitse consumenten is nog steeds de acceptgiro. Groeiend op de tweede plek staat PayPal, dat steeds meer aan populariteit wint. Behoud klanten en zorg dat deze twee betaalmethoden altijd worden aangeboden op je webshop. Leer meer over het opzetten van Duitse betaalprocesesen voor je webshop in dit whitepaper.

“Zalando heeft de lat voor het verzenden en retourneren aardig hoog gelegd”

6. Verzendmethoden

Duitsland barst van de verzendmogelijkheden; volgens een laatste rapport, rapport, heeft Duitsland 60.000 logistieke bedrijven. Welke te gebruiken? Voor Duitsland geldt hetzelfde als voor Nederland; de grote logistieke spelers zijn de duurste, maar daar staat consumentenvertrouwen tegenover. In Duitsland zijn de grootste spelers DHL, Deutsche Post of Hermes.

Zalando heeft de lat voor het verzenden en retourneren aardig hoog gelegd. De fashionwebshop biedt beide onderdelen namelijk gratis aan, en retourneren kan tot honderd dagen na ontvangst. Dit klinkt veel en dat is het ook, maar als je hier niet minstens in meegaat door in elk geval gratis retourneren en verzending aan te bieden, snijd je jezelf in de vingers.

Webshop laten vertalen?
Neem contact op met een Textwerk accountmanager


NEEM CONTACT OP