Communicatie is een helder begrip
In iedere taal

Blog

5 x een goede voorbereiding op een beursbezoek

mm

Geschreven op 2018-01-21
door Textwerk

Wij stonden dit jaar voor het eerst op dé e-commerce beurs van Nederland: de Webwinkel Vakdagen. Maar hoe haal je als bezoeker nou het meeste uit je beursbezoek? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.

1. Welke beurzen ga je bezoeken?

Hou je ogen open voor de beurzen in jouw industrie. Er zijn natuurlijk zat beurzen die worden georganiseerd, maar probeer je te focussen op de needs van jouw business. Er zijn verschillende redenen om beurzen te bezoeken. Het belangrijkste is dat je er waarschijnlijk veel oplossingen voor jouw uitdagingen kunt vinden.

Formuleer dus eerst jouw uitdagingen zodat je je tijd efficiënt kunt gebruiken. Bezoek alleen de beurzen en beursstands die voor jou het meest relevant zijn. Overweeg je aankomend jaar (lands)grenzen te verleggen? Wij nemen natuurlijk graag de content-vertaling voor onze rekening. Eén zorg minder dus.

2. Onderzoek de exposantenlijst

Bedrijven die deelnemen aan beurzen hebben vaak speciale aanbiedingen en interessante acties voor op de beursvloer.

Een slimme beursbezoeker kijkt daarom van te voren naar de social media en website van de exposanten. Zo is hij of zij alvast op de hoogte en en weet wat er te verwachten valt bij het beursbezoek. Vaak is het ook mogelijk via de deelnemende bedrijven een toegangsticket te ontvangen, dus dat is twee vliegen in één klap. 

3. Bepaal wie en wat je wilt zien

Beurzen hebben vaak veel te veel interessante en relevante evenementen, workshops en exposanten. Maar, je tijd is waardevol, dus bepaal van tevoren wie of wat je wilt zien.

Met de punten hierboven heb je al 1. uitgezocht welke problemen of uitdagingen je van jouw bedrijf wilt aangaan en oplossen en 2. wie er deelnemen aan de beurs.

Een beurs is natuurlijk ook een uitstekende plek om te netwerken en contacten voor partnerships te leggen. Probeer dus ook flexibel te blijven en tijd in te bouwen om de gesprekken aan te gaan die jou dit beursjaar gaan helpen groeien.

4. Workshops en presentaties: de perfecte plek om nieuwe skills te leren en informatie in te winnen

Bekijk van tevoren het programma zodat je op de hoogte bent van de meest interessante workshops en presentaties die er plaatsvinden.

De presentaties worden vaak gegeven voor de groten in de industrie en er worden inspirerende cases behandeld. Ook worden er vaak workshops georganiseerd over de nieuwste technologie en ontwikkelingen.

Zo ben en blijf je goed op de hoogte van de nieuwste snufjes, weetjes en ontwikkelingen van jouw sector en industrie.

Bekijk ook even of je je moet inschrijven, je wilt natuurlijk niet met lege handen naar huis moeten.

5. Jouw communicatie en contactgegevens

Last but not least: zorg voor een fris en georganiseerd voorkomen.

Hou je visitekaartjes binnen handbereik. Een beurs is dé plek om contacten te leggen en partnerships te sluiten en met de juiste voorbereiding kan jij je focussen op wat echt belangrijk is.

Naast je offline appearance, kun je ook nog even je online profielen bijwerken zodat alles up to date is.

Meld je aan voor de beurs op LinkedIn, Facebook en andere social media en communiceer jouw aanwezigheid. Wie weet zijn er ook wel partijen die jou zo in ‘t vizier krijgen en wordt jouw beursbezoek een daverend succes.

Wil je meer lezen over het managen van een internationale online shop of webwinkel? Download onze online gids. Appeltje eitje, bekijk het meteen.