De coronacrisis heeft Nederland en de rest van de wereld in zijn greep. De pandemie heeft grote gevolgen voor het dagelijks leven. Zoveel mogelijk mensen werken op dit moment vanuit huis, voor zover dat mogelijk is. Communiceer duidelijk tijdens de coronacrisis. Maar hoe communiceert u met uw klanten en werknemers tijdens de coronacrisis? In dit blogartikel beschrijven wij hoe u helder kan blijven communiceren tijdens deze ingewikkelde tijd.
Communiceer proactief
Het is belangrijk om de klanten en medewerkers op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf. Doe dat zo snel mogelijk, anders kan er verwarring ontstaan. Zorg er wel voor dat u alleen relevante informatie deelt en deze baseert op de feiten.
Communiceer via verschillende kanalen
Het is een lastige en onzekere tijd voor iedereen. Toon begrip voor alle klanten en medewerkers. Zorg dat er duidelijkheid is en dat de boodschap op zowel de website als socialmediakanalen te vinden is. Houd de berichtgeving up-to-date, verandert er iets in de situatie? Zorg dan dat u de informatie op ieder kanaal aanpast.
Let op de tone-of-voice
Bepaalde onderwerpen kunnen op dit moment gevoelig liggen. Houd hier rekening mee. Bedenk per situatie en doelgroep wat passend is. Bekijk welke campagnes er lopen en of dit gepast is tijdens de coronacrisis. Wat betekent het coronavirus voor uw doelgroep? Verander de campagnes waar nodig, zo blijft uw bedrijf ook tijdens de crisis relevant voor de doelgroep. Gebruikt u vaak een flinke dosis humor in uw nieuwsbrief? Denk na of dat nog kan. Humor is leuk, maar het moet wel gepast zijn. Verplaats u in uw klanten en medewerkers.
Communiceer in verschillende talen
Het is belangrijk dat een bedrijf iedereen op de hoogte houdt van de laatste ontwikkelingen. Door internationalisatie wordt er steeds meer in het Engels gecommuniceerd. Veel bedrijven hebben klanten uit het buitenland en medewerkers afkomstig uit andere landen. Alle medewerkers moeten op de hoogte zijn van het crisiscommunicatiebeleid. Daarnaast is de coronacrisis internationaal. Communiceer daarom niet alleen in het Nederlands maar zorg minstens ook voor een Engelse vertaling. Duits, Italiaans, Frans, Spaans en Pools worden ook veel gesproken binnen de EU. Buiten de EU worden Chinees, Hindi, Arabisch en Japans veel gesproken. Zorg ervoor dat de vertaling feitelijk correct is.
Laat de communicatieboodschap van uw bedrijf vertalen door Vertaalbureau Textwerk