Hoe geef je je boek uit? We hebben 5 tips op een rijtje gezet om je te helpen bij deze leuke stap.
Jouw boek uitgeven… Het moment is daar: de laatste hand aan je debuutroman of eerste managementboek is gelegd, alles wat je wilde vertellen staat op papier. De afsluitende punt is gezet. Een bijzonder moment dat het waard is om gevierd te worden.
Dan is daar de volgende uitdaging: hoe komt je met liefde geschreven boek bij de door jou beoogde doelgroep terecht? De weg van schrijftafel via boekhandel naar lezer is lang en niet zonder hobbels, maar gelukkig sta je er niet alleen voor. B
ehalve via een reguliere uitgeverij kun je je boek ook uitgeven via een self publishing platform zoals Pumbo. Met behulp van deze vijf tips is dat een fluitje van een cent.
Tip 1: Ga in zee met een betrouwbare partij
Wanneer je eenmaal de keuze hebt gemaakt om je boek zelf uit te geven, moet je op zoek gaan naar een betrouwbare partij die je hierbij kan helpen. Wat dat betreft heb je verschillende opties. Kies je voor een partner die je boek alleen voor je drukt of heb je ook hulp nodig bij andere zaken, zoals distributie, promotie en redactie? Kijk uit voor louche partijen die zichzelf presenteren als uitgever, maar jou in werkelijkheid al het werk laten doen én voor self publishing platforms die een slaatje uit je proberen te slaan door je voor elke handeling flink te laten betalen.
Tip 2: Laat je boek redigeren
Een veelgemaakte fout door auteurs die hun boek zelf uitgeven, is dat zij hun boek niet laten redigeren. Misschien hebben ze er het geld niet voor, misschien vinden ze het niet nodig is of misschien hebben ze er simpelweg niet aan gedacht. Wat de reden ook mag zijn: het is niet verstandig. Je zult versteld staan van het aantal fouten dat een redacteur nog uit je manuscript weet te halen, hoe vaak je het ook hebt nagelezen en hoeveel paar ogen er ook overheen zijn gegaan. Als je je boek via de traditionele weg uitgeeft, regelt de uitgeverij een redacteur, maar bij zelf uitgeven is dat jouw pakkie-an. Vergeet ook niet om je boek professioneel te laten vormgeven.
Tip 3: Zorg voor een auteurswebsite
Kies je ervoor om je boek zelf uit te geven? Dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor de promotie. Dit is iets waar veel auteurs na het zelfstandig uitbrengen van hun boek tegenaan lopen. Hoe krijgen zij hun boek bij hun doelgroep terecht? Een auteurswebsite kan daarbij helpen. Als je handig bent met computers, kun je deze zelf maken met behulp van een content management systeem als WordPress, Joomla of Drupal. Ben je niet zo technisch aangelegd, dan kun je hier ook een externe partij voor inschakelen. Gebruik je website om jezelf en je boek te presenteren, zorg ervoor dat je boek via je website besteld kan worden en houd (potentiële) lezers via je website op de hoogte van ontwikkelingen omtrent je boek én je belevenissen als auteur.
Tip 4: Benader de pers
Wanneer je boek af is, moet je hier zelf publiciteit voor zien te genereren. Helaas kun je hierbij niet rekenen op de expertise van een PR-medewerker en heb je hiervoor niet het adressenbestand van een uitgeverij tot je beschikking. Gelukkig kun je zelf een hoop bereiken. Maak in een zo vroeg mogelijk stadium een Excel-bestand aan waarin je de contactgegevens noteert van media die mogelijkerwijs interessant zijn voor je doelgroep en dus voor jou. Benader hen voordat je boek verschijnt met een persbericht, eventueel een persmap en nodig hen desgewenst uit voor je boekpresentatie. Focus je in eerste instantie op lokale en regionale media en zoek het pas hogerop als dat een succes is.
Tip 5: Maak een goede planning
Last but not least: maak een goede planning! Bij het zelf uitgeven van je boek komt veel kijken. Het is dan ook van groot belang om alles in goede banen te leiden, zodat het te behappen blijft en jij niet gierend gek wordt. Zet alle taken die nog openstaan op een rijtje, stel prioriteiten en bepaal vervolgens wanneer je wat gaat doen. De belangrijkste tip daarbij? Houd het realistisch! Neem niet te veel hooi op je vork en sta jezelf toe om in je planning te schuiven indien nodig. Reken voldoende tijd voor de verschillende taken en calculeer ook speelruimte in, zodat je niet je volledige planning om hoeft te gooien als één taak vertraging oploopt.
Overweeg jij je boek zelf uit te geven en smaken deze tips naar meer? Lees dan de complete gids over het zelf uitgeven van boeken van Pumbo en laat je inspireren.