Ondernemen over de grens en internationale successen komen niet uit de lucht vallen. Helloprint hanteert een internationaliseringsproces om telkens nieuwe markten te veroveren. Benieuwd?
Hoe en wat is Helloprint?
Molenaar begon met een kleine introductie over Helloprint. Het bedrijf is actief in de printmarkt sinds 2001 en heeft daarbij een rol als platform. Dit houdt in dat Helloprint vraag en aanbod ontsluit en bij elkaar brengt. Er is dus geen sprake van een productiefaciliteit maar een netwerk van honderden Europese partners die de producten produceren. “Ons doel is om de grootste verspreider van printproducten te worden zonder een drukpers of machine in bezit te hebben” vertelt Molenaar aan het publiek. Een concept dat voorkomt in bijvoorbeeld Airbnb, Alibaba en Uber. De missie die hierbij centraal staat is “Making ordering print easier. For everyone. Everywhere.”
Uitbreiding na A/B test
Door middel van een a/b test bracht Helloprint in kaart welke methodiek het beste is voor de uitbreiding van het bedrijf. Deze a/b test is uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk en Spanje, vertelt Molenaar. De werkwijze die hieruit kwam is duidelijk: een internationaal team van medewerkers dat opereert vanuit het Nederlandse hoofdkantoor. Dit werkt sneller en efficiënter, en zorgt daarnaast voor een snellere leercurve. Ook past het internationale team zich veel eenvoudiger aan met de cultuur en kernwaarden.
Het winnende model
Naar aanleiding van de testen die Helloprint uitvoerde is er een model gecreëerd dat geschikt is voor meerdere landen. Het model bestaat uit de volgende stappen:
1. Market research Je begint met het bepalen van het land waar je naartoe wil. Dit gebeurt op basis van datadriven onderzoek, waarbij gebruik wordt gemaakt van beschikbare interne en externe data.
2. Creëren van een gelokaliseerde shop Het is belangrijk dat een gelokaliseerde webshop zo snel mogelijk gecreëerd wordt. Molenaar vertelt dat daar bij Helloprint precies een week voor wordt uitgetrokken. Hierbij wordt rekening gehouden met lokale afwijkingen zoals bijvoorbeeld de betaalmethode op de website.
3. Feedback verzameling De derde fase is het verzamelen van feedback tijdens alle fasen van het aankoopproces voor de verbetreing van het model. Dit wordt gedaan door het sturen van verkeer naar de webshop en Adwords.
4. Optimaliseren op basis van kwantitatieve data In de vierde fase wordt door middel van verzamelde informatie en testen de website en propositie nog verder geoptimaliseerd. Bij dit proces komen een website designer en -developer kijken.
5. Optimalisatie Wanneer er meer dan 80% van de gewenste return on investment is bereikt is het tijd voor de vijfde stap vertelt Molenaar. Er worden dan diverse marketingkanalen toegevoegd aan het huidige plan zoals bijvoorbeeld affiliate marketing en SEO. Deze marketingkanalen hebben als doel om de ROI een ware boost te geven.
Een plan op papier
Nederlands succes over de grens moet volgens plan. Helloprint creëerde daarom een model waarmee je succesvol kunt uitbreiden naar meerdere landen. Samenvatting: het is belangrijk om te beginnen met market research. Zo wordt vastgesteld naar welk land wordt uitgebreid. Hierna wordt er een gelokaliseerde shop gecreëerd en feedback verzameld. Zo kan bij stap 4 worden geoptimaliseerd op basis van deze kwantitatieve data. Tot slot is er de optimalisatie door middel van SEO en affiliate marketing. Dit wordt gedaan op het moment dat er meer dan 80% van de return of investment is bereikt en heeft als doel om de ROI een ware boost te geven.
Vertaalbureau Textwerk: partner voor internationalisatie
Wil jij ook zaken doen in het buitenland zoals Helloprint? en je Webshop vertalen of website vertalen? Neem dan nu contact met ons op voor een scherpe offerte en ervaar het zelf!